Coversa Samenwerkingstool

Meten is weten!

Coversa Samenwerkingstool,  startpunt voor een goed gesprek! 

Er is de afgelopen jaren bijna geen bouwteam of ander twee fasen contract uitgevraagd, waarin de (visie op de) samenwerking niet een rol in de gunning heeft gespeeld. Dit is uiteraard niet verwonderlijk, aangezien de meerwaarde van twee fasen contracten met name wordt behaald (op de samenwerking) in de gezamenlijke ontwerpfase.

Om een samenwerking succesvol te krijgen is het van belang deze zo concreet mogelijk te maken. Het is aan te bevelen om de samenwerking project specifiek en meetbaar te maken, goed te monitoren en daar waar nodig extra Vitamine (A)andacht te geven.

Precies om bovenliggende reden heeft Coversa een eigen dashboard ontwikkeld, specifiek gericht op de samenwerking binnen bouwteams. Met de Coversa Samenwerkingstool voor Bouwteams kan gedurende het project op meerdere momenten de samenwerking worden gemeten en indien nodig worden bijgestuurd, waarmee de samenwerking wordt geborgd. Door meerdere malen binnen een project de tool in te zetten is het ook mogelijk om “op tijd” onduidelijkheden, wantrouwen of onenigheden binnen het team te ondervangen. De tool is opgebouwd uit indicatoren die de samenwerking perfect omvatten en concreet maken.

Hoe werkt dat precies? 

Voorafgaand aan het invullen van de samenwerkingstool wordt aan de projectteamleden in de Project Start Up gevraagd om het belang per samenwerkingsindicator aan te geven. Immers komt een samenwerking uiteindelijk niet tot stand tussen organisaties, maar tussen personen en kan de beleving hiervan per project verschillen. Aan de hand van deze prioritering wordt een samenwerkingsdeal opgesteld. In deze deal worden alle afspraken omtrent de samenwerking binnen het project vastgelegd. Je kunt ook wel zeggen “de spelregels” van de samenwerking. Ook wordt vastgesteld wat een realistische samenwerkingsdoelstelling is en wanneer we na afloop kunnen spreken van een geslaagde samenwerking. “De samenwerking is succesvol te noemen als……”

Vervolgens wordt gedurende het project meermaals de samenwerkingstool ingevuld door de teamleden. In de daaruit volgende score wordt gekeken naar de gezamenlijke score op de samenwerkingsindicatoren, het verschil tussen de scores ingevuld door de teamleden en het verschil met de doelstellingen uit de samenwerkingsdeal. Het Dashboard geeft overzichtelijk weer hoe het met de samenwerking binnen het project gesteld is. Aan de hand van deze uitkomsten wordt gereflecteerd hoe de samenwerking ervoor staat. Deze tool biedt een handvat voor “het gesprek”. Het is een startpunt om het gesprek over de samenwerking aan te gaan. Indien noodzakelijk wordt de samenwerkingsdeal aangepast naar een 2.0 versie en komt er een actieplan om de samenwerking daar waar nodig te verbeteren. Tot slot is er een eindevaluatie bij de faseovergang waarmee de samenwerking in een volgende fase kan worden voortgezet.